Wat is chiropraxie?

Chiropraxie is een discipline binnen de gezondheidszorg die zich voornamelijk toelegt op de diagnose, de behandeling en de preventie van aandoeningen aan het bewegingsapparaat, met in het bijzonder nek- en rugklachten.

Het woord “Chiropraxie” komt van het Grieks en betekent “met de handen doen”. De behandeling bestaat dus voornamelijk uit manuele technieken (chiropractische manipulaties, massage, trigger punt techniek, oefeningen, ergonomisch advies).

Kenmerkend voor de chiropraxie is dat geen gebruik wordt gemaakt van medicijnen en infiltraties. Een chiropractor werkt met de handen: massage, trigger punt therapie, losmaken van gewrichten. Er worden ook oefeningen aangeleerd en er wordt ergonomisch advies gegeven.

Voor wie?

De meest voorkomende klachten waarmee mensen bij de chiropractor komen zijn:

• Acute en chronische lage rugpijn
  • Uitstralingspijn naar armen of benen
  • Discushernia
  • Nekpijn, whiplash
  • Schouderpijn
  • Tenniselleboog, carpaal tunnel syndroom
  • Kniepijn, pijn in de voeten
  • Pijn omwille van artrose

Preventie

Dag in, dag uit stellen we hoge eisen aan ons lichaam: we doen fysiek zwaar werk, of we zitten een hele dag in een onnatuurlijke houding achter de computer, of we leven onder voortdurende stress.

De spanning in onze spieren en de overbelasting op onze gewrichten stapelen zich beetje bij beetje op.
Totdat op een dag de emmer overloopt en de pijnklachten beginnen.

Wacht niet tot je effectief pijn voelt en dus mogelijk weefselbeschadiging hebt opgelopen.
Laat je spieren en gewrichten tijdig losmaken: een preventieve check-up of een regelmatige "onderhoudsbeurt"  is zinvol en deugddoend.
Want: beter voorkomen dan genezen...

Opleiding tot chiropractor

De opleiding chiropraxie, waar ook ter wereld, is een gestandaardiseerde, geaccrediteerde, voltijdse studie van minstens vijf jaar op universitair niveau. De opleiding vertoont grote gelijkenissen met de opleiding geneeskunde. Daarnaast genieten studenten een specifieke, klinische opleiding tot chiropractor. Een afgestudeerde chiropractor werkt vervolgens een jaar lang onder begeleiding van een ervaren chiropractor (GEP). Enkel een chiropractor die gediplomeerd is aan een universiteit die door de Belgische Vereniging van Chiropractors erkend is, kan lid worden van de Vereniging en zich in België vestigen.

Krak?

Wanneer een chiropractor een patiënt behandelt dan komt er in het gewricht een gas vrij, wat een ploppend geluid veroorzaakt (cavitatie). In de volksmond wordt dit geluid geassocieerd met "kraken". Maar wat men hoort is dus niet meer dan het vrijkomen van een gas (stikstof).

Tarieven en terugbetaling

Tarieven:

• Eerste consultatie: 75 euro
  • Behandeling: 45 euro
Betaling : cash of bancontact

Chiropraxie wordt door de ziekenfondsen en private verzekeraars gedeeltelijk terugbetaald. Hiervoor is geen voorschrift vereist.

Nuttige links

Chiropraxie Wondelgem